torsdag 8 oktober 2009

Simultankapacitet

Simultankapacitet – min svåger säger att jag har den gåvan. Men jag tror att alla kvinnor har den gåvan. Att göra många saker samtidigt. Att samtidig som man plockar in disken i diskmaskinen och rör om i grytan och lyssnar på när äldste sonen berättar om pjäsen de ska öva in med teatern och samtidigt hör om dottern spelar pianoläxan riktigt och med ett höra höra om minstingen hittar på något bus med vatten i badrummet, att samtidigt som man söver lillen och läser Lotta på Bråkmakargatan för dottern tänka ut morgondagens engelskalektion på dagis, att ha 14 stycken 3-4-åringar i engelska och samtidigt som man har alla sittande på sina stolar även lära dem nya engelska ord, att knipa åt sej en pratstund med granntjejen på balkongen i huset mitt emot samtidigt som man dricker sitt kaffe och hänger upp tvätt och vattnar blommorna, att vara mamma är som att vara jonglör, att hålla många bollar i luften samtidigt...

Den här veckan har det hittills varit ganska ”många bollar” i luften samtidigt, veckan började med att jag hade hantverkare här som fixade lite på stenläggningen i trädgården (man måste kolla dom när dom jobbar...), planerade veckans engelska och pianolektioner, min bil är på lite service, så när jag hämtade dottern så var det med lillen i vagn, han är ju stor, men orkar inte knalla i alla backarna upp och ner i rask takt – hos oss ser det ut som hos Bamse när han ska gå till farmor på höga berget, fullt med upp och nerförsbackar, och så fick jag ta med hunden eftersom hon annars skulle göra massa fotavtryck i den våta cementen i trädgården, och mitt bland alla hantverkare och hundar så ringer mannen och säger att en familj från södra Bulgarien (som skulle kommit på torsdag) sitter på hans kontor och på em ska komma hem till oss på middag och övernattning.... Så det var bara att städa (behövligt) och att laga middag samtidigt som man fixade lunch och eftermiddagsfika och förhörde läxor och pianoläxor och sövde lillen och hängde tvätt och kollade hantverkarna och kollade till hunden som fick stå bunden skällande på baksidan av huset... Men allt gick bra och vi fick en trevlig kväll med våra vänner från Kurdjali, en trevlig familj med två barn som kom till tro på Gud under tiden när vi bodde där nere. Det är härligt att se bestående resultat.

Idag har jag varit på föräldramöte för dottern, det var kl.12.30, knallade med lillen och vagnen, och kom hem för en stund sen, lunchen blev klockan 4, precis när vi ätit klart kom Storebror hem från teaterskolan och han äter just nu. Och nu ska jag och lilleman göra oss iordning för att gå på föräldramöte för fjärde klass, storebror och storasyster får stanna hemma själva, mannen predikar ikväll på mötet... Ska bara kolla om Storasyster är klar med sina läxor (de har 2-3 sidor att skriva varje dag) och höra henne spela pianoläxan, och se till att Storebror sätter sej och skriver sina läxor och göra en våffelsmet till i kväll innan jag går...

Så, idag kommer jag att få tillräckligt med motion!!! Vädret är i alla fall härligt, 25 grader och sol, så det blir en härlig prommenad i alla backarna!!!!

Inga kommentarer: