måndag 13 april 2009

Palm-sondagen

Palm-sondagen, har i Bulgarien heter det "Tsvetnitsa", dvs Blomdagen. Eftersom det inte vaxer palmer har i Bulgarien, sa firar man istallet med blommor, man ger blommor till alla man kanner och pyntar med blommor overallt. Och naturen pyntar pa sitt satt, alla kullar ar fulla av blommande korsbarstrad och plommontrad, och forsytian blommar gul vid alla vagkanter, allt spirar och gror och hyllar var Skapare med sin skonhet.
Jag har "stadat undan vintern" och "plockat fram varen", alla vinterjackor och overaller ar tvattade och undanlagda, och varjackorna och kepsarna ar framplockade. I lordags bar jag ut alla mina blommor, alla balkonglador och krukor, och planterade hela dagen. Ett harligt jobb!!!
Men jag han inte forbereda nagon lunch infor sondagen, och pa morgonen fanns det inte heller nagon tid till att skala potatis och laxen blev kvarglomd i frysen, ...och man vet hur det ar nar fem personer kommer hem efter formiddagsmote, alla ar hungriga och vill ha mat med en gang.... Och till pa kopet skulle min man tala pa en samling for alla cellgruppsledare efter motet.... Men dar vantade en harlig overraskning, KFC-lunch till alla. Vi alskar Kentucky Fried Chicken, sa gott, och verkligen i ratt tid pa ratt plats sa kom den overraskningen!!!! Sa nar vi kom hem var alla glada och matta och belatna och var och en kunde genast satta igang med sitt - barnen med dunken tillsammans med grannbarnen, jag med tradgardsarbete och mannen med hundprommenad!
Nu har jag och Lillen precis kommit hem fran en storhandling i Sofia, och nu ar det dax att fixa lite lunch till Storebror som snart kommer hem fran skolan innan han ska ivag pa teaterskola, och samtidigt som jag kor honom dit sa ska jag hamta Storasyster pa konstgymnastiken....

Inga kommentarer: