onsdag 18 februari 2009

Stromlost!

Har om dagen hade vi ett stromlost dygn, och det kandes som om man forflyttade sej tillbaka i tiden ca 100 ar... Tank, vad man ar beroende av elektricitet!
Nytt for i ar ar att elrakningarna inte kommer neddimpande pa posten, man maste sjalv komma ihag vilket datum de ska betalas och ga till posten for att betala. Detta hade vi helt missat, jag och min man... I mandags nar jag kom hem pa eftermiddagen efter en trevlig fikastund med tjejkompisar, sa fanns det ingen strom. Jag trodde att det var nagot tillfalligt fel, men nar vi tittade narmare efter sa hade alla grannar strom, bara vi var utan. Och nar vi tankte narmare efter, sa var det ett tag sen vi betalade elrakningar. Det var redan forsent att ga och betala, kassorna pa posten var stangda, sa det var bara att vanta...
Och vi hade en sa trevlig kvall tillsammans hela familjen, runt kaminen med tanda ljus. Det blev forstas ingen varm kvallsmat, men det gick lika bra med tomater, fetaost och brod. Te och mjolk kunde vi varma i en gryta pa kaminen. Ibland glommer man av att umgas, bland alla datorer, internet, tv och dvd, nyheter och filmer... En gar till ett rum, en till ett annat. Men nu hade vi det sa mysigt hela kvallen i stearinljusens sken....
Det forsta min man gjorde nasta morgon, efter att han lamnat barnen pa skolan, var forstas att aka direkt till posten och betala elrakning plus boter. Frukosten blev igen "kamin-frukost", for det var inte forran vid 12-tiden de kom och satte pa stromen igen. Men det var med stor gladje jag sag de tva el-gubbarna igar nar jag kom hem fran jobbet pa dagis, de stod och grejade med el-skapet ute pa gatan, och jag tackade dom hjartligt for att de satte pa strommen igen. En av dom sa "ja, jag vet inte vem det var som stangde av strommen igar, men vi, vi ar den snalla typen... " Det kandes som om man ville krama om dom, tank, dom gav mej mitt bekvama liv tillbaka med tvattmaskin, torktumlare, lampor, varmvatten, internet, kaffebryggare och micro...

1 kommentar:

Kristin sa...

Oj, med ett sådant system skulle vi nog få strömlösa dagar ofta!! Vi har lätt för att glömma betala räkningen som kommer med posten!

Och så har vi ingen kamin... oj vad kallt det skulle bli!